Klucz dynamometryczny – jak działa i jaki wybrać?

Udostępnij

Bezpieczeństwo jest tym, co najbardziej cenimy w życiu. Prowadząc samochód, musisz być pewien, że się, że wszystkie elementy działają jak trzeba. Niezawodność każdej konstrukcji zależy od mocowania poszczególnych jego części - wszystkie połączenia gwintowane muszą być dokręcone z pewnym i, co najważniejsze, takim samym wysiłkiem.

Po co nam klucz dynamometryczny?

Co się stanie, jeśli nie dokręcisz wystarczająco mocno, na przykład nakrętek mocujących na kołach samochodu lub przeciwnie, zbyt mocno je dokręcisz? W pierwszym przypadku szybko się poluzują, w drugim gwint po prostu się zerwie. Wynik jest taki sam - koło odpadnie z osi.

Jak osiągnąć najwyższą dokładność mocowania każdej śruby, śruby i nakrętki? Trudno polegać na wysiłku, z jakim pracownik dokręca nakrętki. Po pierwsze, będzie to przybliżony wysiłek, a po drugie, co jeśli trzeba dokręcić ich kilkadziesiąt? Jest wyjście - użyć mocnego i dokładnego klucza dynamometrycznego, który wyraźnie kontroluje siłę, z jaką dokręcane jest każde połączenie gwintowane.

Klasyfikacja i zasada działania klucza dynamometrycznego

Zanim zaczniesz wybierać klucz dynamometryczny, musisz się dowiedzieć, czym one są. Każdy typ ma swoje własne cechy konstrukcyjne i operacyjne, dlatego ma własne pole zastosowania, w którym jego użycie da maksymalne wyniki.

Klucze typu limit (sprężynowe). Korpus klucza i część obrotowa są oznaczone podziałką. Najpierw musisz zwolnić nakrętkę zabezpieczającą, a następnie obracając uchwyt, upewnić się, że znak zerowy na nim pokrywa się z wymaganym znakiem na podziałce klucza. Spowoduje to ustawienie prawidłowego momentu dokręcania. Ponadto, aby dodać wartości na skali uchwytu do pierwszej ustawionej wartości, obróć uchwyt w prawo, aż zbiegnie się z następną wartością znacznika zerowego. Następnie możesz zamocować przeciwnakrętkę i dokręcić łączniki. Nie ma potrzeby podążania za ustawioną wartością siły: po jej osiągnięciu usłyszysz kliknięcie, które wskaże, że łącznik jest dokręcony do ustawionej wartości.

Kto może używać tych kluczy? Na przykład dla ślusarzy stacji paliw, gdy konieczne jest dokręcenie dużej liczby nakrętek na zmianę, przy czym wysoka dokładność wartości nie odgrywa dużej roli. Błąd wynosi ± 4%.

klucz dynamometryczny

Ręczne klucze

Najprostszy w projektowaniu i obsłudze. Składają się z korpusu, do którego przymocowana jest waga, rączki, kwadratu na nasadki oraz strzały. Praca z takim kluczem nie jest trudna: podczas dokręcania korpus wraz ze skalą odchyla się, a strzałka pozostaje na miejscu, pokazując wartość momentu. Błąd urządzeń jest dość duży i wynosi 6 - 8%, a niezbyt wygodna obudowa uniemożliwia pracę narzędziem w trudno dostępnych miejscach. Jednak pomimo niedociągnięć takie klucze są bardzo wygodne, gdy trzeba kontrolować proces dokręcania - widać, z jaką siłą dokręcana jest nakrętka.

Klucze cyfrowe

Najdokładniejszy typ instrumentu – błąd to około 1%. Struktura pracy z tego typu kluczem jest następująca. Na korpusie znajduje się kilka przycisków: aby włączyć urządzenie, wybierz jednostkę momentu obrotowego, ustaw żądaną wartość momentu obrotowego i wyreguluj ją. Po ustawieniu wszystkich parametrów można przystąpić do pracy - podczas dokręcania na wyświetlaczu pokazywana jest aktualna wartość siły. Po osiągnięciu żądanej wartości klawisz emituje sygnał dźwiękowy.

Gdzie używać tych kluczy? Na stacjach serwisowych do dokręcania krytycznych połączeń, na przykład do mocowania odlewanej felgi ze stopu metali lekkich, która może pęknąć nawet przy niewielkim nadmiarze siły. Klucz cyfrowy jest również wygodny w użyciu w przedsiębiorstwach przemysłowych do naprawy i konserwacji obrabiarek, transportu kolejowego itp.