Zalety i wady sprężarek z napędem o zmiennej prędkości obrotowej

Udostępnij

Sprężarka z napędem o zmiennej prędkości obrotowej (VSD) jest jedną z najbardziej energooszczędnych konstrukcji sprężarek w przemyśle sprężonego powietrza. Wyposażona w inteligentny system napędowy sprężarka z napędem o zmiennej prędkości obrotowej stale zmienia prędkość obrotową silnika w zależności od zapotrzebowania na powietrze. Dzięki temu sprężarka nie pracuje w stanie nieobciążonym. Ta prosta koncepcja przynosi producentom w różnych branżach znaczne oszczędności energii.

Jak działa VSD?

Sprężarka mierzy ciśnienie w układzie pneumatycznym, a napęd o zmiennej prędkości dostosowuje prędkość silnika do zapotrzebowania na powietrze w celu utrzymania ciśnienia w układzie. Pozwala to na utrzymanie pasma ciśnienia w systemie w wąskich granicach tolerancji. Prędkość silnika sprężarki jest regulowana przez konwersję częstotliwości, co powoduje zmianę przepływu powietrza. Dzięki dodaniu zaawansowanych sterowników elektronicznych, ciśnienie tłoczenia jest utrzymywane w zakresie + 1,5 psi, a nie w konwencjonalnym zakresie 10-15 psig, stosowanym w sterownikach wlotowych dla urządzeń innych niż VSD. Dlatego też można zastosować niższe ciśnienie tłoczenia sprężarki powietrza, aby utrzymać wymagane minimalne ciśnienie robocze systemu, co skutkuje zwiększeniem oszczędności energii i rentowności.

Dodatkowo, konwerter w systemie VSD wykonuje "miękki" start/zatrzymanie poprzez automatyczną kontrolę poziomów przyspieszenia i opóźnienia, eliminując w ten sposób skoki amperażu, które mogłyby skutkować karami od firmy energetycznej. Eliminacja wartości szczytowych chroni również elementy elektryczne i mechaniczne przed obciążeniami, które mogą skrócić żywotność sprężarki powietrza.

Zmieniając prędkość obrotową silnika napędowego w miarę zmniejszania się zapotrzebowania na powietrze, układ VSD obniża przepływ dostarczanego powietrza oraz zużycie energii elektrycznej. Odpowiednio dobrana wielkość sprężarek VSD daje producentom możliwość precyzyjnego dostrojenia ich mocy do zmiennego zapotrzebowania na sprężone powietrze.

Nowa technologia eliminuje wady

Nowa technologia zastosowana w GA 7-37 VSD+ eliminuje większość wyzwań związanych z oryginalną konstrukcją VSD. VSD+ posiada pionowy wał napędowy, w którym silnik i układ napędowy są całkowicie zamknięte, co daje stopień ochrony IP55 dla ochrony przed pyłem, gruzem i wodą, eliminując w ten sposób wyzwania związane z niezawodnością pracy sprężarki VSD w zakurzonych lub brudnych warunkach.

Dzięki wielu niewielkim zmianom w konstrukcji, sprężarki VSD są obecnie bardziej wytrzymałe, niezawodne i energooszczędne niż kiedykolwiek. Ta nowa technologia może potencjalnie zmniejszyć zużycie energii o 50 procent, co skraca czas zwrotu i zwiększa zwrot z inwestycji w okresie eksploatacji sprężarki.

Aby dowiedzieć się więcej o technologii VSD+, odwiedź stronę produktu Atlas Copco GA 7-37 VSD+.